Resepsjonist (fagbrev)

Velg et løp for å lese mer om opplæringen

Aktuelle arbeidssteder

En resepsjonist kan ha sin arbeidsplass innen en rekke private og offentlige virksomheter som for eksempel hoteller og andre overnattingsbedrifter, flyselskaper, fergerederi og passasjerskip.

Sentrale arbeidsoppgaver

Sentrale arbeidsområder er

  • kundeservice
  • gjestebehandling og bevertning
  • ivareta gjestens behov og krav til sikkerhet
  • markedsføring og salgsarbeid
  • produktutvikling i møte med kunden
  • bruk av ulike salgs- og bookingsystemer og teknologiske hjelpemidler

Personlige egenskaper

Du må kunne arbeide planmessig, effektivt og nøyaktig, ofte i høyt tempo. Du må ha omstillingsevne og kunne arbeide både selvstendig og i samarbeid med andre. En resepsjonist må kunne kommunisere med mennesker fra ulike kulturer, være blid og høflig og yte god service. Det er viktig med gode ferdigheter i norsk og fremmedspråk, både skriftlig og muntlig, kulturforståelse og sosiale ferdigheter. Resepsjonisten arbeider ofte skiftarbeid.