Informasjon fra Rogaland
Søknad om inntak til videregående opplæring for tegnspråkelige elever med rett etter
opplæringslova §3-9.
Ungdom som har rett til videregående opplæring etter
opplæringsloven § 3-1 og som har tegnspråk som første språk, har rett til å velge videregående opplæring i et tegnspråklig miljø, eller rett til å velge å bruke tolk i ordinære videregående skoler. Retten er avgrenset til de utdanningsprogrammene og programområder som skolen gir tilbud om.
Knutepunktskoler er ordinære fylkeskommunale videregående skoler som har tilrettelagt opplæringstilbud for døve og sterkt tunghørte elever, jf
oppl.l § 6-29. Hetland videregående skole er en knutepunktskole for hørselshemma. Skolen er ny og utformet med spesielt med tanke på tilrettelegging for hørselshemma elever. Det er tatt spesielt hensyn til mulighetene for organisering i mindre grupper og til å gi god lydteknisk tilrettelegging for elever som har CI og høreapparat.
Elever som har behov for tolk vil få tilbud om det. Det vil bli gitt opplæring i og på tegnspråk i fellesfagene og i noen av programfagene. Deler av opplæringstilbudet kan bli gitt med tolk.
Det skal foreligge en sakkyndig vurdering fra PP- tjenesten, som blant annet tar stilling til:
- søkerens behov for å få opplæring i og på tegnspråk
- har søkeren tilleggsvansker utover hørselshemningen, slik at det kan være behov for spesialundervisning etter opplæringsloven § 5-1
- om det kan være behov for opplæring utover tre år, etter oppl.l. § 3-1, femte ledd.
Den sakkyndige vurderingen legges ved søknaden om inntak til videregående opplæring.
Søknad om inntak til videregående opplæring for sterkt svaksynte og blinde elever
Sterkt svaksynte og blinde elever har rett til nødvendig opplæring i punktskrift og opplæring i bruk av nødvendige tekniske hjelpemidler, jf opplæringsloven §§ 3-10.
Elevene har også rett til nødvendig opplæring i å ta seg fram til og fra skolen og på skolen. Før det blir gjort vedtak om slik opplæring skal det foreligge en sakkyndig vurdering. Den sakkyndige vurderingen skal legges ved søknad om inntak til videregående opplæring.
Melding om behov for fysisk tilrettelegging
Alle elever har rett til en arbeidsplass som er tilpasset deres behov, jf opplæringsloven § 9a. En del funksjonshemmede elever har behov for spesielt utstyr eller spesielle hjelpemidler for å kunne ta i mot og gjennomføre opplæringen. Det kan dreie seg om særskilt plasskrevende hjelpemidler og utstyr som eleven låner av NAV - hjelpemiddelsentralen. Hjelpemidlene skal følge eleven ved overgang fra grunnskolen til den videregående skole.
Det er viktig at mottakerskolene får melding om elever som har behov for tilrettelegging av bygningsmessig art og eventuelt andre fysiske behov som har betydning for opplæringstilbudet så tidlig som mulig, slik at nødvendig utstyr og eventuell ombygging er klart når eleven begynner ved skolen.
Informasjon fra Rogaland
Søknad om inntak til videregående opplæring for tegnspråkelige elever med rett etter
opplæringslova §3-9.
Ungdom som har rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 3-1 og som har tegnspråk som første språk, har rett til å velge videregående opplæring i et tegnspråklig miljø, eller rett til å velge å bruke tolk i ordinære videregående skoler. Retten er avgrenset til de utdanningsprogrammene og programområder som skolen gir tilbud om.
Knutepunktskoler er ordinære fylkeskommunale videregående skoler som har tilrettelagt opplæringstilbud for døve og sterkt tunghørte elever, jf oppl.l § 6-29. Hetland videregående skole er en knutepunktskole for hørselshemma. Skolen er ny og utformet med spesielt med tanke på tilrettelegging for hørselshemma elever. Det er tatt spesielt hensyn til mulighetene for organisering i mindre grupper og til å gi god lydteknisk tilrettelegging for elever som har CI og høreapparat.
Elever som har behov for tolk vil få tilbud om det. Det vil bli gitt opplæring i og på tegnspråk i fellesfagene og i noen av programfagene. Deler av opplæringstilbudet kan bli gitt med tolk.
Det skal foreligge en sakkyndig vurdering fra PP- tjenesten, som blant annet tar stilling til:
- søkerens behov for å få opplæring i og på tegnspråk
- har søkeren tilleggsvansker utover hørselshemningen, slik at det kan være behov for spesialundervisning etter opplæringsloven § 5-1
- om det kan være behov for opplæring utover tre år, etter oppl.l. § 3-1, femte ledd.
Den sakkyndige vurderingen legges ved søknaden om inntak til videregående opplæring.Søknad om inntak til videregående opplæring for sterkt svaksynte og blinde elever
Sterkt svaksynte og blinde elever har rett til nødvendig opplæring i punktskrift og opplæring i bruk av nødvendige tekniske hjelpemidler, jf opplæringsloven §§ 3-10.Elevene har også rett til nødvendig opplæring i å ta seg fram til og fra skolen og på skolen. Før det blir gjort vedtak om slik opplæring skal det foreligge en sakkyndig vurdering. Den sakkyndige vurderingen skal legges ved søknad om inntak til videregående opplæring.
Melding om behov for fysisk tilrettelegging
Alle elever har rett til en arbeidsplass som er tilpasset deres behov, jf opplæringsloven § 9a. En del funksjonshemmede elever har behov for spesielt utstyr eller spesielle hjelpemidler for å kunne ta i mot og gjennomføre opplæringen. Det kan dreie seg om særskilt plasskrevende hjelpemidler og utstyr som eleven låner av NAV - hjelpemiddelsentralen. Hjelpemidlene skal følge eleven ved overgang fra grunnskolen til den videregående skole.Det er viktig at mottakerskolene får melding om elever som har behov for tilrettelegging av bygningsmessig art og eventuelt andre fysiske behov som har betydning for opplæringstilbudet så tidlig som mulig, slik at nødvendig utstyr og eventuell ombygging er klart når eleven begynner ved skolen.