Læreplan for danseteknikker
Læreplanen er hentet fra www.udir.no/lk20/MDD04-02
Danseteknikker handler om å utvikle ferdigheter i ulike dansesjangre, forståelse av grunnleggende tekniske prinsipper innenfor dans og forståelse av dans som estetisk uttrykk. Ved å la elevene ta del i kroppslig læring og scenisk formidling utvikler faget elevenes kroppsbevissthet og deres evne til tilstedeværelse. Faget gir også elevene mulighet til å uttrykke seg og til å utforske dans gjennom øving, improvisasjon, samhandling og refleksjon. Faget skal bidra til å gi elevene fysisk, kommunikativ og estetisk kompetanse som er en ressurs for samfunnet og for arbeidslivet.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Danseteknikker skal bidra til sosial læring og identitetsutvikling gjennom å gi elevene mulighet til å utvikle forståelse av og toleranse for seg selv og andre. Gjennom faget får elevene mulighet til å tilegne seg erfaringsbasert kunnskap som kan stimulere til refleksjon omkring egen læring i danseteknikker. Faget skal bidra til å skape respekt for mangfold gjennom at elevene blir kjent med ulike uttrykk i dansekunst, og gjennom at de får oppleve dans i ulike sammenhenger.
Kjerneelementer
DanseutøvelseKjerneelementet danseutøvelse handler om praktisk arbeid med dansetekniske ferdigheter, øving og formidling i ulike danseteknikker. Videre handler danseutøvelse om dynamikk, frasering og rytme. Improvisasjon i danseutøvelse er en metode for å tilegne seg praktisk kunnskap om bevegelsesprinsipper og egne bevegelsesmuligheter på tvers av sjangre og kulturer.
Teknikkforståelse
Kjerneelementet teknikkforståelse handler om å utvikle forståelse av hvordan tekniske ferdigheter kan utforskes og tilpasses i egen kropp og avhengig av dansesjanger. Teknikkforståelse handler også om å identifisere egne utviklingsområder, sette seg konkrete mål, strukturere eget arbeid og forstå arbeidsetikk. Elevene skal utvikle sin teknikkforståelse i danseteknikker gjennom å reflektere over kroppslig læring med egne ord og fagbegreper.
Sceniske visninger
Kjerneelementet sceniske visninger handler om å delta i dans i ulike forestillingssituasjoner, med vekt på formidling og tilstedeværelse. Sceniske visninger handler også om å oppleve, reflektere over og diskutere dansekunst. Gjennom arbeid med sceniske visninger får elevene mulighet til å utvikle forståelse av samhandling på tvers av uttrykk, kunstneriske ideer og meninger.
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestringI danseteknikker handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal øve på å uttrykke seg gjennom dans og utforske sin egen danseriske identitet. Dessuten handler det om at elevene skal oppleve danseglede. Gjennom arbeid med faget får elevene et grunnlag for å utvikle et positivt selvbilde, utvide egne handlingsmuligheter i dans, lære å sette grenser for seg selv og respektere andres grenser. Faget skal gi elevene kompetanse som gjør dem i stand til å håndtere tanker og følelser knyttet til egen utvikling i dans.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheterMuntlige ferdigheter i danseteknikker innebærer å kommunisere muntlig med medelever og lærere. Videre innebærer det å bruke egne ord og relevant fagterminologi for å diskutere egne opplevelser og erfaringer og egen utvikling i dans.
Å kunne lese
Å kunne lese i danseteknikker handler om å lese fagtekster om danseteknikk som supplerer og fordyper den erfaringsbaserte kunnskapen. Å lese i faget handler videre om å oppleve dansekunst.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i danseteknikker innebærer å bruke digitale verktøy i øving, utforsking og dokumentasjon av dans. Det innebærer også å forholde seg kritisk og etisk til bruk av sosiale medier og å ha kjennskap til opphavsrett.
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering
- utøve dansetekniske ferdigheter i ulike dansesjangre
- utforske egne bevegelsesmuligheter i danseteknikk gjennom improvisasjon
- formidle dans med oppmerksomhet, konsentrasjon og fokus i sceniske visninger
- utforske egen danseriske identitet og uttrykke seg om og i dans
- samhandle i danserisk arbeid ved å gi innspill og ta imot innspill fra andre, reflektere over egne grenser og samarbeide om sceniske visninger
- identifisere og beskrive egne utviklingsområder og reflektere over egen kroppslig læring i dans
- sette seg konkrete mål, øve og reflektere over arbeidsetikk i danseriske arbeidsprosesser
Vurderingsordning
Standpunktvurdering
Danseteknikker: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Eksamen for elever
Danseteknikker: Eleven skal ikke opp til eksamen.
Eksamen for privatister
Danseteknikker: Privatisten skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Fylkeskommunen avgjør om privatister skal få forberedelsedel ved lokalt gitt eksamen.
Danseteknikker (Vg1)
Timer 140
Trinn Vg1 – Videregående trinn 1
Skoler som tilbyr danseteknikker
Ingen opplysninger om skoler som tilbyr dette