Eksponseringsdesigner (yrkeskompetanse)
Velg et løp for å lese mer om opplæringen
1. år
2. år
3. år
Aktuelle arbeidssteder
Eksponeringsdesigneren arbeider som frilans eller som fast ansatt, hos eller i samarbeid med leverandører av messeprofiler, med varemagasiner, butikkjeder, evenementsbyråer, arkitektbyråer og reklameatelierer.
Sentrale arbeidsoppgaver
Eksponeringsdesigneren jobber med visuell kommunikasjon og konseptutvikling. Som eksponeringsdesigner planlegger og gjennomfører du utstillinger på messer, museer eller i butikker. Sentrale arbeidsområder er
- utarbeide konsepter for ulike målgrupper
- definering av målgrupper og utvikling av ideer
- arbeid med digitale skisser, presentasjonstegninger og bygging av modeller
- design av logoer, plakater, bannere og profileringsmateriell til ulike kunder
- valg av materialer, produkter og leverandører og valg av tekniske, estetiske og funksjonelle løsninger
- utforming av kreative opplevelsesrom og profilere bedrifter og organisasjoner på messestands
Personlige egenskaper
Du bør være kreativ, ha estetisk sans og kunne arbeide strukturert og hurtig, selvstendig og i samarbeid med andre.