Vis meny

Yrker og kompetanser etter videregående opplæring

Reiselivsmedarbeider (fagbrev)

Aktuelle arbeidssteder

En reiselivsmedarbeider kan ha sin arbeidsplass innen en rekke virksomheter som for eksempel reise- og bookingbyråer, turoperatører, jernbaneselskaper, event- og attraksjonsbedrifter, turistkontorer og fergerederier.

Sentrale arbeidsoppgaver

Sentrale arbeidsområder er

  • kunde-/gjestebehandling
  • rådgivning og veileding om reiser og reisemål
  • planlegging og gjennomføring av aktiviteter og opplevelser
  • bruk av informasjonsteknologi som salgs- og støtteverktøy
  • bruk av søkemotorer og bookingsystemer
  • reservasjon og billettering
  • markedsføring og salgsarbeid

Personlige egenskaper

Du må kunne arbeide selvstendig, planmessig og effektivt, ofte i høyt tempo. Reiselivsmedarbeideren må kunne kommunisere og samhandle med mennesker fra ulike kulturer og yte god service. Du må ha gode språkferdigheter, kulturforståelse, geografiske kunnskaper og sosiale ferdigheter.

Velg et løp for å lese mer om opplæringen