Reiselivsmedarbeider (fagbrev)

Aktuelle arbeidssteder

En reiselivsmedarbeider kan ha sin arbeidsplass innen en rekke virksomheter som for eksempel reise- og bookingbyråer, turoperatører, jernbaneselskaper, event- og attraksjonsbedrifter, turistkontorer og fergerederier.

Sentrale arbeidsoppgaver

Sentrale arbeidsområder er

  • kunde-/gjestebehandling
  • rådgivning og veileding om reiser og reisemål
  • planlegging og gjennomføring av aktiviteter og opplevelser
  • bruk av informasjonsteknologi som salgs- og støtteverktøy
  • bruk av søkemotorer og bookingsystemer
  • reservasjon og billettering
  • markedsføring og salgsarbeid

Personlige egenskaper

Du må kunne arbeide selvstendig, planmessig og effektivt, ofte i høyt tempo. Reiselivsmedarbeideren må kunne kommunisere og samhandle med mennesker fra ulike kulturer og yte god service. Du må ha gode språkferdigheter, kulturforståelse, geografiske kunnskaper og sosiale ferdigheter.