Læreplan for anleggsteknikk
Læreplanen er hentet fra https://www.udir.no/lk20/anl02-03
Fagenes relevans og sentrale verdier
Vg2 anleggsteknikk handler om å bygge, vedlikeholde og drifte vei, bane, vann, avløp og annen infrastruktur. Programfagene skal gjøre elevene i stand til å velge og bruke maskiner og utstyr, risikovurdere arbeidsprosesser og gjennomføre tiltak som forebygger ulykker. Programfagene bidrar til samfunnet gjennom å utvikle elevenes kompetanse til å bygge en bærekraftig infrastruktur som hindrer miljøskader og bidrar til å bevare naturressurser.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 anleggsteknikk skal bidra til engasjement når elevene bygger, vedlikeholder og drifter infrastruktur med varige miljø- og energieffektive kvaliteter. Faget fremmer kritisk tenkning og etisk bevissthet gjennom at elevene utfordres til å velge bærekraftige materialer, verktøy og arbeidsmetoder. Effektiv og miljøvennlig ressursutnyttelse og gjenbruk av materialer vil også bidra til å fremme respekt for naturen og miljøet. Identitet og kulturelt mangfold fremmes gjennom at elevene får diskutere og reflektere over krav og forventninger til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap i bygg- og anleggsbransjen.
Kjerneelementet bygging, drift og vedlikehold handler om å bygge, drifte og vedlikeholde veier, baner, flyplasser, kaianlegg og anleggsplasser med tilhørende tekniske installasjoner. Videre handler kjerneelementet om å håndtere og kildesortere avfall og iverksette tiltak for å behandle forurenset masse. Å kommunisere med byggherrer, kolleger og andre samarbeidspartnere og å drøfte ulike løsninger som sikrer kostnadseffektivitet og tar hensyn til miljøet, er også en del av kjerneelementet.
Arbeidsutstyr
Kjerneelementet arbeidsutstyr handler om å velge og bruke maskiner og utstyr til anleggsarbeid. Det handler videre om å planlegge, gjennomføre og dokumentere anleggsarbeid ved hjelp av digitale systemer. Kjerneelementet handler også om å kontrollere og vedlikeholde maskiner og iverksette tiltak som forebygger ulykker.
Helse, miljø og sikkerhet
Kjerneelementet helse, miljø og sikkerhet handler om å gå systematisk gjennom ulike arbeidsoppdrag både før og under arbeidet, og om å kvalitetssikre arbeidsprosessen for å unngå skader på utstyret og i landskapet. Det handler om å risikovurdere bruken av maskiner, utstyr og arbeidsprosesser, og å kildesortere og håndtere farlig avfall. Å bruke verne- og sikkerhetsutstyr og iverksette tiltak som hindrer skade på egen og andres helse, er også en del av kjerneelementet. Det handler videre om å drøfte regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og å reflektere over egen praksis.
I vg2 anleggsteknikk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å velge materialer og produksjonsmetoder som gir energieffektive og varige konstruksjoner. Videre handler det om å bruke maskiner og utstyr med tanke på å ivareta det indre og ytre miljøet. Bærekraftig utvikling handler også om å resirkulere og håndtere avfall for å minimere belastningen på miljøet.
Muntlige ferdigheter i vg2 anleggsteknikk innebærer å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale. Det innebærer å bruke fagterminologi i kommunikasjon med andre, reflektere over og drøfte mulige valg og løsninger og å tilpasse kommunikasjonen til mottaker og formål.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg2 anleggsteknikk innebærer å bruke fagterminologi til å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, og å rapportere og dokumentere arbeid.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg2 anleggsteknikk innebærer å finne og vurdere informasjon i ulike tekster, arbeidsbeskrivelser, tegninger, bruksanvisninger og regelverk. Det innebærer også å sammenligne, tolke informasjon og trekke faglige slutninger ut fra kjent og ukjent fagstoff.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg2 anleggsteknikk innebærer å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra et tallmateriale. Det innebærer også å beregne lengde, areal, volum og vekt knyttet til arbeidsoperasjonen. Det innebærer videre å beregne radier, vinkler og fall og foreta økonomiske beregninger i forbindelse med drift og pristilbud.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg2 anleggsteknikk innebærer å bruke digitale ressurser til å drive prosjekter, rapportere, dokumentere og kommunisere. Videre innebærer digitale ferdigheter å søke etter og innhente informasjon og vurdere troverdigheten av informasjonen. Det innebærer også å vurdere og reflektere over egen rolle på nett og utøve god digital dømmekraft.
Vg2 anleggsteknikk handler om å bygge, vedlikeholde og drifte vei, bane, vann, avløp og annen infrastruktur. Programfagene skal gjøre elevene i stand til å velge og bruke maskiner og utstyr, risikovurdere arbeidsprosesser og gjennomføre tiltak som forebygger ulykker. Programfagene bidrar til samfunnet gjennom å utvikle elevenes kompetanse til å bygge en bærekraftig infrastruktur som hindrer miljøskader og bidrar til å bevare naturressurser.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 anleggsteknikk skal bidra til engasjement når elevene bygger, vedlikeholder og drifter infrastruktur med varige miljø- og energieffektive kvaliteter. Faget fremmer kritisk tenkning og etisk bevissthet gjennom at elevene utfordres til å velge bærekraftige materialer, verktøy og arbeidsmetoder. Effektiv og miljøvennlig ressursutnyttelse og gjenbruk av materialer vil også bidra til å fremme respekt for naturen og miljøet. Identitet og kulturelt mangfold fremmes gjennom at elevene får diskutere og reflektere over krav og forventninger til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap i bygg- og anleggsbransjen.
Kjerneelementer
Bygging, drift og vedlikeholdKjerneelementet bygging, drift og vedlikehold handler om å bygge, drifte og vedlikeholde veier, baner, flyplasser, kaianlegg og anleggsplasser med tilhørende tekniske installasjoner. Videre handler kjerneelementet om å håndtere og kildesortere avfall og iverksette tiltak for å behandle forurenset masse. Å kommunisere med byggherrer, kolleger og andre samarbeidspartnere og å drøfte ulike løsninger som sikrer kostnadseffektivitet og tar hensyn til miljøet, er også en del av kjerneelementet.
Arbeidsutstyr
Kjerneelementet arbeidsutstyr handler om å velge og bruke maskiner og utstyr til anleggsarbeid. Det handler videre om å planlegge, gjennomføre og dokumentere anleggsarbeid ved hjelp av digitale systemer. Kjerneelementet handler også om å kontrollere og vedlikeholde maskiner og iverksette tiltak som forebygger ulykker.
Helse, miljø og sikkerhet
Kjerneelementet helse, miljø og sikkerhet handler om å gå systematisk gjennom ulike arbeidsoppdrag både før og under arbeidet, og om å kvalitetssikre arbeidsprosessen for å unngå skader på utstyret og i landskapet. Det handler om å risikovurdere bruken av maskiner, utstyr og arbeidsprosesser, og å kildesortere og håndtere farlig avfall. Å bruke verne- og sikkerhetsutstyr og iverksette tiltak som hindrer skade på egen og andres helse, er også en del av kjerneelementet. Det handler videre om å drøfte regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og å reflektere over egen praksis.
Tverrfaglige temaer
Bærekraftig utviklingI vg2 anleggsteknikk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å velge materialer og produksjonsmetoder som gir energieffektive og varige konstruksjoner. Videre handler det om å bruke maskiner og utstyr med tanke på å ivareta det indre og ytre miljøet. Bærekraftig utvikling handler også om å resirkulere og håndtere avfall for å minimere belastningen på miljøet.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheterMuntlige ferdigheter i vg2 anleggsteknikk innebærer å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale. Det innebærer å bruke fagterminologi i kommunikasjon med andre, reflektere over og drøfte mulige valg og løsninger og å tilpasse kommunikasjonen til mottaker og formål.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg2 anleggsteknikk innebærer å bruke fagterminologi til å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, og å rapportere og dokumentere arbeid.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg2 anleggsteknikk innebærer å finne og vurdere informasjon i ulike tekster, arbeidsbeskrivelser, tegninger, bruksanvisninger og regelverk. Det innebærer også å sammenligne, tolke informasjon og trekke faglige slutninger ut fra kjent og ukjent fagstoff.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg2 anleggsteknikk innebærer å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra et tallmateriale. Det innebærer også å beregne lengde, areal, volum og vekt knyttet til arbeidsoperasjonen. Det innebærer videre å beregne radier, vinkler og fall og foreta økonomiske beregninger i forbindelse med drift og pristilbud.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg2 anleggsteknikk innebærer å bruke digitale ressurser til å drive prosjekter, rapportere, dokumentere og kommunisere. Videre innebærer digitale ferdigheter å søke etter og innhente informasjon og vurdere troverdigheten av informasjonen. Det innebærer også å vurdere og reflektere over egen rolle på nett og utøve god digital dømmekraft.
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering sikkerhetsopplæring for masseforflytningsmaskiner
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- bruke gravemaskin og to masseforflytningsmaskiner etter gjeldende regelverk
- ta energiøkonomiske valg av ulike masseforflytningsmaskiner og vurdere ressursbruk og konsekvenser for miljøet
- kontrollere og vedlikeholde masseforflytningsmaskiner og utstyr i henhold til service- og brukermanualer
- bruke tilleggsutstyr og reflektere over konsekvenser av feilbruk
- gjøre rede for masseforflytningsmaskiners oppbygning og virkemåte og vurdere ulike bruksområder
- gjøre rede for hvilke ulykker bruk av masseforflytningsmaskiner kan forårsake, og reflektere over ansvarsforhold, årsakssammenhenger og hvordan ulykker kan forebygges
- vurdere risiko for maskinvelt og gjøre rede for konsekvenser
- velge og bruke løfteredskap med masseforflytningsmaskin etter signaler og tegn
- gjøre rede for dokumentasjonskrav knyttet til bruk av masseforflytningsmaskiner
Kompetansemål og vurdering grunnarbeider
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- velge og bruke maskiner og utstyr for anleggsarbeid, masseforflytning og vedlikeholdsarbeid
- bruke maskinstyring ved grunnarbeider
- beregne fall og vinkler for grunnarbeider og beregne masser
- planlegge og gjennomføre grunnarbeider i ulike løsmasser og bergarter og reflektere over hvordan geologiske forhold påvirker arbeidet
- planlegge og gjennomføre grunnarbeider for vann- og avløpsanlegg
- planlegge og bygge veier, baner og grunnarbeider etter tegninger og beskrivelser
- følge gjeldende krav til håndtering og bruk av eksplosiver for sprengningsarbeider under og over jord og vurdere konsekvenser av feilbruk
- drøfte ulike massetyper og deres bruksområder, komprimere masser og dokumentere kvaliteten av arbeidet
- håndtere overvann etter gjeldende regelverk og vurdere konsekvenser av regnvann for avløpsnett
- planlegge en bergsprengningssalve og iverksette tiltak som hindrer person- og materiellskader
- gjøre rede for farer med gjenstående sprengstoff og planlegge tiltak for å unngå skade
- gjøre rede for sikring av berg og drøfte metoder for bergsikring over og under jord
- gjøre rede for hvordan et knuseverk er bygd opp, og produsere masser
- gjøre rede for prinsippene ved bruk av borerigger for brønn, bergsprengning og fundamentering
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og drøfte konsekvenser av støy, vibrasjons- og støveksponering
- bruke fagterminologi til å kommunisere med andre og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
- reflektere over fordeler og ulemper ved ulike entrepriseformer
- planlegge prosjekter, beregne kostnader og drøfte faktorer som påvirker bedriftens lønnsomhet
Kompetansemål og vurdering drift og vedlikehold
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- gjennomføre arbeidsvarsling etter gjeldende regelverk
- drifte og vedlikeholde vei, bane, vann, avløp og annen infrastruktur og reflektere over hvordan sesongvariasjoner påvirker valg av metoder
- planlegge og dokumentere anleggsarbeid digitalt
- følge gjeldende krav til å bygge, drifte og kontrollere grøfter og ledningsanlegg
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, behandle forurenset masse, uønskede planter og organismer, og reflektere over konsekvenser av feilhåndtering
Vurderingsordning
Sikkerhetsopplæring for masseforflytningsmaskiner: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Grunnarbeider: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Drift og vedlikehold: Eleven skal ha én standpunktkarakter.
Drift og vedlikehold (Vg2)
Timer 140
Trinn Vg2 – Videregående trinn 2
Grunnarbeider (Vg2)
Timer 197
Trinn Vg2 – Videregående trinn 2
Sikkerhetsopplæring for masseforflytningsmaskiner (Vg2)
Timer 197
Trinn Vg2 – Videregående trinn 2